Vad satsar Sveriges annonsörer på under 2014?

Content marketing är som jag skrivit om tidigare hett bland företagen. I det här blogginlägget tänker jag redovisa en enkät som Sveriges Annonsörer har gjort bland sina medlemmar. Det är intressant att få veta vad deras medlemmar gör och tänker göra i framtiden.

Den tydligaste trenden är att företagen ökar den redaktionella kommunikationen i egna kanaler. För att få bättre utfall av ett företags kommunikation fungerar content marketing riktigt bra enligt många företag.

Enkäten

megaphoneEnligt enkäten som Sveriges Annonsörer har gjort till 500 medlemsföretag (131 inkomna svar) säger 53 procent att de planerar att öka sina investeringar i content marketing under 2014. Mer än hälften kommer att flytta pengar från traditionella kanaler till content marketing om inte nya medel skjuts till.

Nyhetsbrev, event och webb

Det är nyhetsbrev, event och innehåll på webben som är de tre dominerande formerna av content marketing som Sveriges Annonsörers medlemmar ägnat sig åt. Huvudsyftet säger de är varumärkesbyggande och kundvård. Majoriteten av företagen i undersökningen använder Facebook och Youtube medan LinkedIn och Pinterest är relativt outnyttjade säger Erik Huss kommunikationschef på Sveriges annonsörer.

Enligt en annan undersökning fortsätter de tryckta medierna att uppvisa fortsatt nedgång, ofta tvåsiffrigt annonstapp med undantag för bilagor i tidskrifter och annonsblad som visade positiv tillväxt under året.

MISSA INTE NÄSTA INLÄGG!

Tyckte du inlägget var intressant? Fyll i din e-postadress nedan så skickar vi dig en påminnelse när vi publicerar nytt innehåll.

[mc4wp_form id=”3917″]

Vi delar inte din adress till andra, full integritet garanteras.

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *