Så optimerar du din hemsida för mer affärer

Det finns ett antal saker som du som företagare kan göra på din hemsida för att öka antalet besökare. Jag har sammanställt fem tips som, om du nyttjar dem, garanterat kommer att leda till fler besökare och ge dig möjlighet till fler affärer.

Skapa kvalitativt och relevant innehåll

Det är egentligen ganska enkelt, ju mer innehåll du skapar på din sida desto mer möjligheter får du att bli hittad av sökmotorerna och de potentiella kunderna som använder dem. Att skapa en företagsblogg på din hemsida är det enklaste sättet att få din sida att rankas bättre av sökmotorerna. Är du inte övertygad? En undersökning gjord av Hubspot visar att företag som har en blogg får 55% fler besökare än de som inte har en blogg.

Nyttja fördelen med lokalt sök

Om du till exempel ha en frisersalong så kanske det är svårt att komma högt upp i sökresultaten med ”Frisör”, konkurrensen är stor på det sökordet. Du kan däremot se till att du kommer högt upp i sökresultaten med ”Frisör i Luleå” om du är en frisör i Luleå och söker kunder i första hand i den staden.

Enligt Google söker 80 procent lokal information. Se till att du har en optimerad profil hos ”Google my business”, en gratistjänst hos Google som gör att din sida syns bättre i sökresultaten och i synnerhet i lokala sökningar enligt Google själva.

Optimera din hemsida

Konceptet SEO (Search Engine Optimization) är väl känt nu för tiden, men många som gör väldigt avancerade taktiska marknadsföringsinsatser har inte gjort en seo-granskning av sin hemsida. Två av de enklaste och mest effektfulla sakerna som många missar är att optimera sina bilder och titeltaggar på sin hemsida.

Se till att du har med dina sökord i sidans titel, det väger tungt när Google rankar dina sidor.

Vikten av sökord

Vikten av att använda rätt sökord är en mycket viktig faktor för att få ökad synlighet i sökmotorerna. Nyckeln är att hitta balansen. Dina sökord bör ha hög sökvolym men vara så specifika som möjligt mot ditt företag eller nisch. Annars kommer du att tävla med alla andra som säljer liknande produkter eller tjänster. Överväg att använda sk. long tail-sökord som till exempel ”ekologisk julskinka från Norrbotten” istället för bara ”julskinka”, allt i syfte att minska konkurrensen. För att ta fram rätt sökord kan du använda Googles sökordsplanerare som du hittar i Google Adwords. Du kan skapa ett konto där utan att vara tvungen att köpa sökord.

Sociala medier driver trafik

Att ha en närvaro i sociala medier har en hög inverkan på trafiken till en hemsida. Du har säkert märkt att när du får ett sökresultat får du, förutom företagets hemsida, upp deras kanaler på nätet som Twitter, facebook, Instagram mfl. Detta kan fylla en hel söksida på Google från bara ett företag och det vill du ju gärna förstås.

En annan uppenbar fördel med närvaro i sociala medier är att det går att skapa trafik från dina kanaler i sociala medier in till hemsidan genom att hänvisa till nya blogginlägg eller annat innehåll som du bedömer är intressant för din målgrupp.

Om du vill få ökad synlighet på Facebook, överväg gärna att förstärka din synlighet genom att annonsera där. Facebook erbjuder enorma möjligheter att välja ut en specifik målgrupp som är både prisvärt och effektivt.

Det finns många åtgärder att göra för att få ökad synlighet på sin hemsida, nu har du fått tips på några av dem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *