Det finns många duktiga företagare världen över som gör intressanta och lyckade marknadsinsatser. Ju mer vi delar med oss av sådana desto snabbare går utvecklingen. Här kommer 4 affärscase som du kanske kan ”översätta” till din egen verksamhet.

Torsdagstipset Staffan LindAffärskonsult

En affärskonsult erbjöd 100% garanti på sitt jobb förutsatt att kunden följde dennes program och råd. Det här visade konsultens höga nivå att tro på sina tjänster och vad det ger kunden. Detta erbjudande var inte en hög risk . Hon vet  att hennes program ger resultat och vågar därför ge en garanti på det. Ett kreativt grepp för konsulter eller?
Källa: www.strategyforwardmarketing.com

AffärscaseByggföretag

Ett företag inom byggbranschen hade en uppmärksammad tävling som hette “ Raze the roof)” som vände sig till husägare som behöver nytt tak på sitt hus. Personer som kände behovet av nytt tak fick på en landningssida ladda upp en bild på taket samt skriva en text om varför de förtjänar ett nytt tak.

Av de som anmälde sig valdes 10 stycken ut till final vars foton och text postades på företagets facebooksida. Familj, vänner och andra i närheten hade möjlighet att rösta på vem de tyckte behövde ett nytt tak. Deras fans fördubblades på en månad under tiden de hade tävlingen. De samarbetade även med en idrottsförening som under ett event hjälpte till att marknadsföra tävlingen. Företaget fick stor uppmärksamhet i lokala medier tack vare detta.
Källa: www.pwgmarketing.com

Massageterapeut

Målet var att få mer långvariga kunder som köper mer än en behandling. Företaget erbjöd deras befintliga kunder att ge bort en gåva – köp fem halvmassager för priset av tre. De föreslog till sina kunder att ge bort gåvan till lärare, coacher, barnvakter, nätverk, m.fl.. Gåvocertifikatet kunde bara användas av nya kunder och under ett år. Så snart gåvotagaren nyttjat sina massagetider fick denne ett erbjudande på en helmassage för halva priset.

Detta resulterade i mer exponering för företaget, de fick positiv uppmärksamhet för sina gåvocertifikat och etablerade även en säljprocess där de fick nya kunder att använda företagets tjänster på lång sikt.
Källa: www.Stand-Out-Results.com

Affärskonsult

Varje gång han fick en ny klient tog han ett foto på kunden och gjorde vykort på han/henne som sändes till presumtiva kunder. Fotot gjorde kortet mer effektivt och genererade mycket bättre leads.

Gillade du inlägget? Gilla eller dela gärna inlägget.

[index]
[index]