Sociala mediers heliga Graal

Din hemsida kan vara navet i din onlinemarknadsföring där sociala medier kan spela en mycket viktig roll.

 

[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”450px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Gör din hemsida social[/dropshadowbox]

Det finns ett antal olika sätt att göra din hemsida social. Här är några idéer för att ta bort en del återvändsgränder på din hemsida:

  • Använd Facebook-kommentarer så att kommentarerna delas till sociala nätverk
  • Tillåt användare att registrera sig på din webbplats med Facebook eller Twitter
  • Tillåt användare att göra kundrecensioner till sina sociala nätverk
  • Placera dela-knappar på produktsidorna
  • Visa tweets och facebook-kommentarer som referenser
  • Placera dela-knappar överallt

 

[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”450px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Placera dela-knappar överallt[/dropshadowbox]

Om en besökare till din webbplats kommer över en bit av innehåll som de vill dela i sina sociala nätverk bör de aldrig behöva kämpa för att lista ut hur man gör det.

Placera dela-knappar där du tror att en användare kan vara benägen att dela, nära en video, framför artiklar eller blogginlägg, bredvid bilder, etc.

Det finns ingen mening med att erbjuda en dela-knapp för varje socialt nätverk som existerar när dina användare bara använder ett fåtal. Begränsa det till de stora sociala medierna som Facebook, Twitter, LinkedIn och Pinterest.

 

[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”450px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Spåra omvandlingar från sociala medier[/dropshadowbox]

Alla vill veta ROI (Return Of Investment) på sina ansträngningar i sociala medier för att motivera den tid och pengar som de lägger i social marknadsföring. För att kunna göra det, måste du ha ett system för att spåra hur sociala kampanjer leder till försäljning, registreringar eller andra omvandlingar.

Du kan använda omvandlingsspårning på sociala dela-knappar. Vissa metoder för spårnings-omvandlingar är mer precisa än andra, men kräver tekniskt genomförande. Bestäm vilka metoder du har resurser att genomföra och börja spåra så snart som möjligt.

 

[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”450px” height=”” background_color=”#ffffff” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]Följ dina kunder [/dropshadowbox]

Människor är människor. De är inte IP-adresser eller cookies som löper ut efter en månad. Behandla dina kunder som människor på din hemsida och sociala konton. Om du kopplar ihop de som gör inköp på din webbplats, mailar din kundsupport och följer dig på sociala nätverk kan du skapa en fullständig bild av dem som är viktigast för dig.

Med hjälp av social CRM, bör du veta att personen som tweetade denna vecka och som kontaktade din kundsupport förra veckan var den som köpte din produkt för två månader sedan. Detta är den heliga graalen av digital och social marknadsföring.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *