Att som företag marknadsföra sig på nätet är inte en rak väg till framgång, vägen dit är ofta kurvig med många alternativa vägar för att nå slutmålet. Det finns med andra ord en rad olika alternativ och det är inte bara ett alternativ som behövs utan flera olika som jobbar parallellt med varandra.

En jungel på nätetFör att ta sig igenom den djungel av olika alternativ ett företag kan använda sig av på nätet för att bli framgångsrikt har jag här sammanställt åtta punkter. Dessa punkter är konkreta och beprövade framgångsfaktorer för en lyckad närvaro på nätet.

1. Hemsida

Företaget bör ha en modern hemsida som är mobilanpassad och med tydlig och uppdaterad information om vilka tjänster eller produkter som företaget erbjuder. Tänk på att hemsidan eller nätbutiken bör vara företagets nav på nätet. Sociala medier hjälper till att skapa trafiken till hemsidan/nätbutiken.

2. Företagsblogg

En företagsblogg är själva motorn på en hemsida eller nätbutik. En blogg gör att sidan syns mycket bättre i sökmotorer och är varumärkesbyggande. En företagsblogg är ett utmärkt sätt att på ett ledigt sätt skriva om saker som relaterar till företagets verksamhet.

3. Nyhetsbrev

Ett nyhetsbrev där besökarna själva kan anmäla sig och prenumerera på ditt nyhetsbrev är ett beprövat och fortfarande ett mycket bra sätt att komma i kontakt med nya kunder. Att skicka nyhetsbrev till företagets redan befintliga kunder är otroligt kraftfullt och kan ge stor merförsäljning till en låg marknadsföringskostnad.

Framgång på nätet4. Sociala medier

Jag har redan nämnt blogg som en effektiv kanal i sociala medier. Det är förstås självklart att företag bör vara aktiva i de kanaler som företagens målgrupp använder som till exempel Instagram, Facebook, Twitter och Linkedin. Genom att finnas med i rätt kanaler kommer företaget att synas i diskussionerna på nätet och ge en viktigt injektion för affärerna.

5. Annonsera

Förstärk företagets närvaro på nätet genom att marknadsföra de företaget erbjuder. Använd de kanaler där din målgrupp finns.

6. Content marketing

Att använda content marketing som marknadsföringsmetod blir allt populärare. Orsaken är att den typen av innehåll inte är reklam utan intressant innehåll som tilltalar företagets målgrupp. Ett intressant innehåll delas oftare och som i sin tur gör att fler ser det som företaget lägger ut. Ett bra innehåll ska ge råd och tips till målgruppen utan att vara säljande. Innehållet ska vara redaktionellt och fritt från säljbudskap, då fungerar det som bäst. På det här sättet bygger ett företag sakta men säkert upp ett förtroende hos sina följare.

7. Video

Video erövrar nätet och de företag som använder sig av video får större uppmärksamhet än med bilder och text. Det kan vara allt ifrån kvalitetsproduktioner till enklare sådana. Att marknadsföra företaget med video behöver inte vara dyrt. Kom ihåg att många vill hellre titta på video än läsa en text.

8. Strategisk plan

För att få allt det jag beskriver här ovan att fungera över tid behöver du göra en strategisk plan som hjälper dig att hålla rätt kurs. Den bör innehålla tydliga mål med konkreta aktiviteter för att nå de uppsatta målen.

Hoppas detta kan vara till hjälp när du sätter siktet på att bli en vinnare på nätet.
Lycka till

222-google

[index]
[index]