marknadsforingsstrategi

Utvärdera din marknadsföringsstrategi

Om du spenderar pengar på marknadsföring, och din försäljning sjunker, måste du utvärdera din marknadsföringsstrategi. Alltför ofta misslyckas företagare med sin marknadsföring eftersom de fokuserar på taktik istället för strategi. Tänk på din marknadsföring som en tratt: Börja med “the big picture”och jobba sedan med lead-generering för att nå botten av sälj-tratten. Du planerar kundresan i flera steg från presumtiv kund till betalande kund.  

Mät dina insatser

Du bör också mäta dina marknadsföringsinsatser. Det är inte meningsfullt att spendera pengar på till exempel e-postmarknadsföring om du inte har koll på vad det kostar och vad det ger tillbaka. Marknadsföring med 5 P  är grunden för marknadsföring och det bästa stället att börja leta efter luckor i din marknadsplan. Ja, jag vet att 4 P är vad de lär ut på Handelshögskolan, men jag tar en något annorlunda inställning. Här är Editerats  5 P marknadsföring för att bygga ditt varumärke i ett litet företag.

Dina 5 P i marknadsföring

Produkt

Det är viktigt att du har en klar uppfattning om vad din produkt är och vad som gör den unik på marknaden innan du kan berätta för världen om den. Ditt förslag på värdet av din produkt eller tjänst är nyckeln. Men att sälja är inte så enkelt som det en gång var. 81 procent av moderna köpare gör inköpsbeslut baserat på köparens erfarenhet, inte produkt eller pris.

Hur luktar det i din butik? Bjuder du på gratis vatten eller champagne? Alla produkter som du säljer bör tala direkt till kundens brådskande behov och lösa kundens problem. Din produkt behöver rätt egenskaper: den ska vara lätt att använda, visuellt intressant och väl förpackad.

Om du äger en cateringfirma, är det ditt team som levererar tjänsten såväl som maten alla betraktar som ”produkten”. Se till att din personal presenteras som ett lag med matchande klädsel, att de är välutbildade i kundtjänst och att maten är fint upplagd och ordentligt serverad med ett leende. Presentation är allting.

Placera

Den andra av mina 5 P i marknadsföring är platsen. Var hittar jag din produkt eller tjänst? I butik, online eller båda? Placeringen har betydelse. Ofta betalar butiker mycket för att få bästa läget så att de dra nytta av behövlig drop-in handel. Att undersöka bästa läget för butiken  är viktigt. Du vill vara lokaliserad på ett eftertraktat område, på en plats som ger dig enkel åtkomst till målkunden.

Om du har ett städföretag som städar bostäder, öppna butik i ett grannskap i stället för ett affärsdistrikt. Om du är inriktad på företagskunder är det dock ett kommersiellt distrikt du bör vara i. Att inte ha rätt plats är en anledning varför så många butiker misslyckas.

Promotion

Skriv ut detta och sätt det på väggen. ”Utan en ordentlig kampanj för att locka din nischmålkund, kommer du inte att öka dina intäkter.

Som den tredje av marknadsföringens 5: e P börjar bra marknadsföring med en budget- och marknadsplan. Din webbplats är ditt # 1 säljverktyg. Det bör nyttjas med sociala medier och e-postmarknadsföring för att skapa förutsättningar som du kan konvertera till kunder. Sociala medier gör det möjligt för småföretag att använda billiga sätt att marknadsföra sina produkter och tjänster.

Du kan använda blogg, podcast och video för att attrahera din målgrupp. Använd Facebook och Google-annonser med pixlar och remarketing för att driva besökarna tillbaka till dina erbjudanden. Om din kund hänger på Facebook, YouTube, Instagram eller Twitter, måste du vara där också, bygga relationer som du så småningom kommer att leda till köp.

Pris

De pris du bestämmer dig för kommer att påverka vinstmarginalerna, utbud, efterfrågan och din marknadsföringsstrategi. Om du säljer flera olika  produkter kan dina varumärken behöva placeras olika beroende på varierande prisnivåer. Du måste prissätta dina varor rätt för att kunden ska uppleva rätt värde på din produkt. En kund som enbart köper baserat på pris är inte en långsiktig kund, och de byter till en konkurrent för bara några kronor mindre. Du måste veta fyra saker för att utveckla din prissättningsmodell:

  1. din kostnad
  2. dina konkurrenters priser  
  3. standardmarginalen i din bransch
  4. ditt unika värde för kunden

Fråga dig själv, ”Vad kostar det för kunden att inte ha det jag erbjuder?”Om du inte kan bestämma ett uppfattat värde måste du omorganisera eller omplacera din produkt.

Vinst (profit)

Det ultimata målet i affärer är att tjäna pengar. Vinsten, det femte av mina fem P om marknadsföring handlar om  hur vi fortsätter att göra affärer. Om du inte är säker på att du prissätter dina produkter eller tjänster för maximal vinst, vad är då vitsen med din verksamhet? Om du får slut på cash är du snart utan företag. Vinsten är den som låter dig som företagets ägare njuta av frukterna av ditt hårda arbete. Vinsten är skillnaden mellan din försäljningskostnad och det pris du debiterar kunden. Hur mycket marginal du kan tjäna beror på din bransch och marknadsplatsen.

Det finns inga klara regler för marknadsföring av produkter och tjänster. I slutändan kommer det ner till vad marknaden är villig att betala. 5 P i marknadsföring säger till oss att du måste förstå vad du säljer, hur unikt det är och hur det lägger till värde för din kund.

Var tydlig i de kanaler du kommer att använda för att sälja dina produkter och tjänster. Se till att du har en webbplats som ger en bra upplevelse med bra innehåll. Ha en tydlig prissättningsstrategi baserat på alla dina kostnader, inklusive kostnader för administrativa kostnader, så att du kan förstå hur mycket vinst som finns i varje försäljning eller affär. När du fokuserar på att maximera vinsten, finns det ingen gräns för din ekonomiska framgång.

Hur kommer DU att använda marknadsföringens 5 P för att förbättra din marknadsmix?

[index]
[index]