Hanoi, påskafton och 29 grader. Med blicken fokuserad på en butik på andra sidan gatan börjar jag kryssa mig fram mellan motorcyklarna som kör mot rött. Butiken är fylld av plånböcker. Jag hittar en plånbok som är bra men den saknar myntficka med dragkedja. Blixtsnabbt springer hon som är i butiken iväg till en moppe och kör iväg. Efter ett par minuter kommer hon tillbaka. Hon har med sig den plånbok  jag vill ha. Efter lite prutande är vi överens. Jag har en ny plånbok.

vietnam10Kreativa vietnameser

Nyss hemkommen från en resa till Vietnam är jag glatt överraskad över vietnamesernas kreativitet vad gäller företagande. Vietnam är som bekant en kommunistiskt enpartistat med hammaren och skäran som vanligt förekommande symboler i gatubilden. Landet har paradoxalt nog massor av privatägda företag.

En varugrupp per gata

Personalen i butikerna i huvudstaden Hanoi är exemplariska på att ta hand om kunder. Sättet att indela butikerna på en gata är unikt. Gatorna är indelade så att det endast säljs en varugrupp per gata, en gata med optiker, en annan som bara säljer leksaker, en sytillbehörsgata, en gata med skor osv.

”Same family”

Denna indelning gör det enkelt för mig som kund. Om jag ska köpa skor åker jag till skogatan och där hittar jag alla skor som finns i Hanoi allt på en och samma gata. Om en butik inte har den vara jag söker är personalen snabb på att gå till grannbutiken. De tar till och med moppen och åker iväg för att se om de kan hitta det jag söker i en annan butik. Butikerna på gatan är som de själva säger “same family”. En stor familj som hjälps åt.

AnanasförsäljareUp-sell

Ett leende finns alltid med, även om jag inte köper något. Kanske jag återkommer och köper en annan gång. Up-sell eller merförsäljning som det heter på svenska är de också väldigt bra på. Har jag köpt en vara erbjuder de ofta något jag kan komplettera den varan med, mycket professionellt.

Hur visa leende på nätet?

Hur kan vi använda dessa fungerande säljstrategier på nätet? Hur visar jag t.ex. ett leende i en webbshop? Ett sätt kan vara att ha en video där butikspersonalen hälsar välkommen. Ett annat sätt kan vara att använda texter och bilder eller video som sticker ut och är personligt gjorda, precis som det personliga bemötande man kan få i många butiker.

Måste sticka ut

Många produkter och webbshoppar ser mer eller mindre likadana ut. Detta innebär att du som företagare måste sticka ut på ett eller annat sätt för att synas i bruset. Vare sig du äger en webbshop eller en vanlig hemsida. Som småföretagare har vi ett övertag vad gäller att kunna vara personliga. Det är inte lika lätt för H&M eller Ellos att vara personliga. Ägaren i ett litet företag är ofta samma person som gör det mesta i företaget. Det ska vi småföretagare förstås nyttja som en marknadsfördel.

Hotellet i Hanoi

Jag har aldrig tidigare blivit så väl mottagen som på det lilla hotell jag bodde på i Hanoi. Ägaren hade alltid ett leende på läpparna och frågade hela tiden om det var något han kunde hjälpa till med för att vår vistelse skulle kunna bli så bra som möjligt. Kundservicen var maxad. På nätet går det förstås också att ha bra kundservice. Men det kräver en del kreativitet för att få den att bli personlig.

TygförsäljareStort utbud

Butikerna som ibland bara var 1,5 meter breda men betydligt djupare hade ett enormt utbud. Produkterna fyllde varenda ledig kvadratcentimeter av butiken. På nätet kan en webbshop i princip ha oändligt med produkter. Tvinga inte kunden att välja en annan webbshop med liknande produkter. Se till att du har ett brett sortiment istället.

Viktigt att vara nyfiken

Att se andra kulturer och lära sig nya saker är alltid utvecklande. Som företagare måste man alltid vara nyfiken och ha en vilja att utvecklas. Vietnameserna har en del att lära oss om företagande. De kanske kan lära sig en del om demokrati av oss?

[index]
[index]