Stora företag har mycket större närvaro i sociala nätverk än små företag, en oroväckande utveckling.

socialamedierblommaSCB har nyligen gjort en enkät om företagens användning av it. I den här enkäten frågar SCB om företagens användning av sociala medier som till exempel Facebook, Youtube och LinkedIn. Stora företag använder sociala nätverk mest. I företag över 250 anställda är den procentsatsen 69 procent.

I företag som har 1-9 anställda är den siffran bara 28 procent. Det är vanligast inom branscherna information och kommunikation och minst vanligast inom byggindustrin. Företagen anger att de i första hand använder sociala medier i syfte att utveckla företagets varumärke och för att marknadsföra sina produkter.

Saknar policy

Cirka hälften av  de största företagen uppger att de har en formell policy för sin användning av sociala medier. Bara 13 procent av företag som har 10-49 anställda har en sådan policy. Enkäten visar även att svenska företag använder sociala medier i större utsträckning än i många andra EU-länder.

Små företag måste bli bättre

Jag anser att sociala medier borde vara småföretagarens bästa vän, så är det uppenbarligen inte när bara är 28 procent av småföretagen som använder sociala nätverk medan den procentsatsen är mer än dubbelt så hög hos stora företag. De stora företagen lägger idag allt mindre del av sin marknadsföringsbudget på offline-marknadsföring och satsar mer online.

Företag som satsat på content marketing och använder sociala medier som kanal har till och med kunnat minska sina totala marknadsföringsbudget och samtidigt öka  sin omsättning  (i kommande blogginlägg kommer jag att visa ett konkret exempel på det).

Från offline till online

Många små företag tyngs av höga annonskostnader i offline-media samtidigt som de märker att effekten av annonseringen inte är densamma som förut. Med en smart användning av de möjligheter som finns online, däribland sociala medier skulle många företag få en ljusare framtid. Jag tycker att ovanstående siffror kunde vara tvärt om, de små företagen har mer att vinna på att finnas med i sociala medier än stora företag.

Det lilla företagets facebooksida kan se ut och vara lika bra som Coca Colas sida på Facebook. Coca Cola kan inte göra sin sida på Facebook så mycket mer annorlunda än det lilla företagets, trots att de i princip har obegränsat med kapital att tillgå, här kan det lilla företaget vara lika stor som det stora.

De företagare jag träffar i små företag som marknadsför sig mycket online är nyfikna och söker hela tiden nya lösningar på hur de ska sälja sina produkter och tjänster, de ser också hur de stora företagen gör och lär av dem.

Vad tycker du?

MISSA INTE NÄSTA INLÄGG!

Tyckte du inlägget var intressant? Fyll i din e-postadress nedan så skickar vi dig en påminnelse när vi publicerar nytt innehåll.

[mc4wp_form id=”3917″]

Vi delar inte din adress till andra, full integritet garanteras.

CTAonlinepaket1

 

 

[index]
[index]