Hur minskar ett företag marknadsföringsbudgeten och samtidigt ökar omsättningen och vinsten drastiskt, jo genom Content Marketing. Här kommer storyn om företaget som hanterar Content Marketing med perfektion.

John Deere traktorMen först, storyn om John som var bonde och började hjälpa sina kamrater i sin by i USA. Han hjälpte dem att få sina plogar att bli effektivare.

John gav ut en gratistidning som hette The Ferrie, tidningen finns än idag och delas ut i 1,5 miljoner exemplar över hela världen.

Grundaren av Content Marketing

Företaget bakom tidningen heter John Deere och bär grundarens namn. John Deere räknas som grundaren av Content Marketing och använder än idag denna metod. Tidningen är mycket populär där John Deere delar med sig av tips och råd till sin målgrupp.

water_feature_stone_3tier5Gick mot strömmen

Och nu nästa story om företaget River Pools & Spaas i USA som hade 20 anställda 2009. Under recessionen 2009 var det många företag i USA som fick kasta in handduken så även inom pool-branschen. För River Pools & Spaas gick det  också tungt och de förlorade ordrar och branschen hade en nedgång på mellan 50-75 %.

Marcus Sheridan som var och är SEO på företaget förstod att han var tvungen att ta marknadsandelar från konkurrenterna för att överleva. Han hade då en årlig intäkt på 4 miljoner dollar och en marknadsföringsbudget på 250 000 dollar. Två år senare hade han minskat marknadsföringsbudgeten till bara 40 000 dollar och var den största tillverkaren av glasfiberpooler i USA. Hur gick detta till?

Sökmotorernas favorit

Jo, Marcus Sheridan startade en blogg där han skrev in alla tänkbara frågor om pooler och spaas som han också besvarade i bloggen. Detta gjorde att när någon sökte information om pooler och spaas visades hans blogginlägg i sökresultatet och den som sökte fick svar på sin fråga tack vare River Pools & Spaas.

100 000 besökare på bloggen

riverpools

Efter några års bloggande hade företaget över 100 000 besökare i månaden. Han säger att hans blogg genererar 2 miljoner dollar i försäjlningsintäkter. Idag åker Marcus Sheridan världen runt och föreläser om Content marketing ”The power of story”, om sin success story.

Han vågar sticka ut och ta ställning i många frågor i sin blogg och är inte så mainstream som många företag är för att inte stöta sig med någon tänkbar kund.

Content marketing på nätet är inte bara en teori utan en väldigt konkret marknadsföringsmetod som fullkomligt kan vända upp och ner på allt vad många företag tror om modern marknadsföring.

Kan Content Marketing vara något för ditt företag?

Gillade du inlägget? Klicka gärna på gilla.

MISSA INTE NÄSTA INLÄGG!

Tyckte du inlägget var intressant? Fyll i din e-postadress nedan så skickar vi dig en påminnelse när vi publicerar nytt innehåll.

[mc4wp_form id=”3917″]

Vi delar inte din adress till andra, full integritet garanteras.

CTAonlinepaket1

[index]
[index]