För att bli effektiv i sitt arbete måste man nyttja de onlineverktyg som står till buds. Här får du en genomgång av några riktigt vassa onlineverktyg som du kan använda i din vardag för att bli effektivare och göra fler affärer.

OnlineverktygJag har delat in de olika verktygen i 4 områden för att det ska bli enklare att skilja på deras funktioner.

  1. Bygga relationer
  2. Läsa och dela innehåll
  3. Skapa och optimera innehåll
  4. Analysera resultat

1. Bygga relationer

HootSuite

Att bygga relationer med inflytelserika personer som du vill nå är förstås viktigt, ett verktyg som är perfekt för detta ändamål är HootSuite. Här kan du enkelt skapa en lista över personer som du vill följa och interagera med på exempelvis Twitter eller LinkedIn.

Du väljer i verktyget ut vilka konton du vill följa, markerar dem och sedan har du ett flöde i HootSuite på bara dem du valt. På Twitter finns det mycket brus som du på detta sätt kan skala bort.

Nimble och Contactually

Contactually

Nimble och Contactually är två verktyg som är perfekta att använda om du vill ha hjälp med att hålla rätt på när och hur du ska ta kontakt med dina kontakter.

Du importerar dina kontakter från mail, LinkedIn, Twitter och Facebook. När du importerat alla kontakter och slagit samman de som är samma kan du bestämma när och hur du ska ta kontakt med alla i listan. Du får meddelande när det är dags och verktyget håller koll på dina tidigare kontakter och vad du sagt där, det låter magiskt och är det.

2. Läsa och dela innehåll

Feedly

Feedly är ett verktyg för att ha koll på bloggar. Du prenumererar på de bloggar du vill i verktyget. Det är enkelt att söka i olika kategorier efter olika bloggar, och sedan läser du dem även i verktyget, praktiskt och bra.

Buffer

BufferBuffer är ett verktyg för dig som på ett ställe vill kunna hantera flera konton i sociala medier. Du kan skriva ett inlägg för till exempel Facebook som du tidsinställer samtidigt som du gör ett annat för Twitter. På detta sätt har du koll på vad du gjort och kommer att göra för inlägg i olika kanaler, allt på ett ställe.

dlvr.it

En annan tjänst som hjälper dig att leverera innehåll är dlvr.it. Verktyget tar till exempel automatiskt en del av innehållet i ditt blogginlägg och postar det i de kanaler som du tidigare bestämt. Det enda du behöver göra är att bestämma vilket innehåll verktyget ska hämta och sedan bestämmer du i vilka kanaler verktyget ska posta innehållet. När du gjort detta sker allt automatiskt, fiffigt va.

Postplanner

Postplanner är ett annat verktyg för dig som använder Facebook i ditt företag. Du kan tidsinställa inlägg, välja ut målgrupp, se vilka inlägg som trendar just nu och mycket mer, helt enkelt ett bra verktyg som kompletterar funktionerna som Facebook har och som gör att du sparar mycket tid.

3. Skapa och optimera innehåll

Socialcrawlytics

För att veta om du uppfyller dina mål måste du analysera hur det gått och se om målen uppfylldes. Ett verktyg som hjälper di att hålla koll på vad som är populära samtalsämnen på Facebook, Linkedin, Twitter och Pinterest  är ett verktyg som heter Socialcrawlytics (en riktig tungvrickare). Med detta verktyg kan du se vilket innehåll som funkar bäst, både för din egen sida och dina konkurrenter. Att se vilket innehåll som fungerar hos konkurrenterna kan vara riktigt intressant att få veta och lära av.

Social Crawlytics

Googles sökordsverktyg

Ett verktyg som är fantastiskt bra för att ta reda på vilka sökord som är populära är Googles eget sökordsverktyg. Skapa ett Google-konto och ett login på Adwords, då får du tillgång till detta verktyg kostnadsfritt. Verktyget visar tydligt vilka sökord som är populära och hjälper dig att optimera så att du använder rätt sökord som gör att du kommer högre upp i sökningar hos Google.

Moz

Moz är ett annat verktyg som hjälper dig att mäta din eller andra hemsidors synlighet i sökmotorer.

WordPress by Yoast

Använder du WordPress bör du installera WordPress by Yoast. Det är ett enkelt och grafiskt verktyg där du enkelt optimerar dina sidor. Du får en grön lampa när du gjort en perfekt optimering av din hemsida.

4. Analysera resultat

Google Analytics

Om du inte har Google Analytics installerat på din sida, gör det omedelbart. Google Analytics är så mycket mer än ett verktyg för att mäta antal besökare på sin hemsida. Här kan du djuploda och till exempel se var dina besökare kommer ifrån eller vilka sökord som är de mest använda för att hitta din sida.

Twitonomy

Ett verktyg för att analysera Twitter är Twitonomy som hjälper dig att få koll om det mesta om vad som händer med dina tweets och andras.

Agora Pulse

AgoraPulse är ett verktyg för att mäta hur din facebooksida står sig gentemot andra. Du kan se hur viral din sida är i en sorts barometer.

Agora Pulse

Flare

Har du en sida med WordPress kan du installera Flare som gör att du låter dina besökare på ett enkelt sätt dela ditt innehåll i sociala medier.

Canva

Ett sista verktyg som inte hör till någon av ovanstående rubriker är ett grafiskt verktyg som heter Canva (beta) för dig som vill göra snygga designade bilder som du kan lägga ut på din hemsida eller till exempel på Facebook. Canva innehåller en rad olika mallar som du kan anpassa och göra snygga bilder/grafik med text i.

Hoppas att detta gav dig något nyttigt att kolla upp. Gillar du detta inlägg får du gärna klicka på gilla eller kommentera här under.

 

[index]
[index]